Bekkenklachten

Tips & adviezen voor zwangeren met bekkenklachten

Algemeen

  • Probeer een evenwicht te vinden tussen rust en activiteit of m.a.w. een evenwicht tussen belasting (wat je doet/moet) en belastbaarheid (dat wat je kan).
  • Blijf wel in beweging, want 'rust roest'. Respecteer wel altijd de grenzen die je lichaam aan geeft. Bijv. 2 uur wat doen en dan 10 min. rust.
  • Besteed taken die je niet perse hoeft te doen liever uit
  • In principe doet achteruit lopen geen pijn. Probeer dit waar het kan dan ook te doen.
  • Gebruikt geen schoenen met gladde zolen.
  • Gebruik van een schoen met een brede, niet te hoge hak is in principe geen probleem
  • Beweeg zoveel mogelijk symmetrisch. Op twee benen staan, bukken en opstaan uit een stoel.
  • Trek je navel naar binnen als je gaat bewegen. Dit stabiliseert.
  • Als je lang moet staan, verplaats dan steeds je gewicht van links naar rechts. maar zak dan niet door één heup en zet de voeten wat naar buiten (als een pinguïn)
  • Gebruik een bekkenband alleen in het uiterste geval en draag hem nooit de hele dag.
  • Wanneer de reguliere tips en adviezen niet helpen kan het raadzaam zijn de bij ons aangesloten Cesar therapeut, Karin Klein Bluemink-Algera te consulteren. www.oefentherapieleidschendam.nl

Zitten

  • Ga met je billen helemaal achterin de stoel of bank zitten
  • Met je voeten plat op de grond en wijdbeens (zoals een man zit!)
  • Liever niet met je benen over elkaar 

Staan

  • Ga goed rechtop staan met het gewicht op je hele voet
  • Overstrek je knieën niet, maar buig ze iets

Liggen 

  • Op je rug liggen is in principe geen probleem
  • Gebruik bij zijligging een kussen tussen je knieën
  • Wanneer je lastig in bed kunt draaien gebruik dan een gladde (satijnen) pyjama en een glad dekbed

 

Huishoudelijke taken

  • Besteed veel aandacht aan het juist uitvoeren van huishoudelijke taken en plan niet teveel activiteiten op 1 dag.
  • Met twee even zware tassen tillen. In iedere hand een tas
  • Draag een schoudertas niet op de zijkant, maar voor je
  • Duw niet op een stofzuigerslang, sla de slang om je middels en zuig al lopend naar achteren
  • Duw niet op een strijkbout en strijk e.v.t. zittend (tip: haal de was meteen uit de droger, dan zijn veel kledingstukken kreukvrij)
  • Zet een wasmand bij het opvouwen van de was op werkblad hoogte

 

Zie ook: www.oefentherapieleidschendam.nl en www.bekkentherapie.nl