Te laag ijzergehalte

Tips en adviezen m.b.t. een laag ijzergehalte

IJzer is een stof die een belangrijke functie in het lichaam vervult. Het is een bestanddeel van de rode kleurstof in het bloed, het zogenaamde hemoglobine. Het hemoglobine neemt de zuurstof op in de longen en vervoert dit naar alle cellen in het lichaam om het daar weer af te geven.

In de zwangerschap daalt het hemoglobinegehalte in het bloed eigenlijk altijd. Dit is een normaal verschijnsel. Het kind heeft ook ijzer nodig en 'pakt' dit als het ware via de moeder. Ook neemt het bloedvolume van een zwangere meer toe dan het hemoglobine gehalte zelf.

Een licht verlaagd hemoglobine gehalte geeft geen schadelijke effecten voor het ongeboren kind. Voor jezelf is het echter lichamelijk prettiger (ook met het oog op de periode na de bevalling) als je hemoglobinegehalte niet te ver zakt.

Tijdens de eerste controle en rond 30 weken zwangerschap controleren we je bloed op de hoogte van het ijzergehalte. We doen het vaker of eerder als daar een aanleiding voor is.

Klachten n.a.v. een laag ijzergehalte zoals vermoeidheid en hartkloppingen zijn vaak niet zo specifiek en kunnen ook horen bij normale zwangerschapskwaaltjes. Het is op basis van een paar van die klachten niet altijd meteen nodig om je ijzer extra te controleren. Je kunt natuurlijk wel goed op je voeding letten.

Voedingsmiddelen waar ijzer inzit (die mogen worden genuttigd in de zwangerschap):

  • groenten: broccoli, doperwten, peterselie, postelein, raapstelen, snijbiet, spinazie, tuinbonen, veldsla
  • peulvruchten: bruine en witte bonen, erwten, kapucijners, linzen
  • gedroogde vruchten: abrikozen, vijgen, tuttifrutti, krenten, rozijnen
  • noten: cashewnoten, amandelen, hazelnoten, walnoten
  • broodproducten: volkorenbrood, roggebrood, knäckebröd, ontbijtkoek
  • meelproducten: havervlokken, tarwevlokken, tarwekiemen
  • suikers en stropen: appelstroop, huishoud- en keukenstroop
  • dranken: rode bessensap, zwarte bessensap, frambozensap
  • diversen: bouillonblokjes, cacaopoeder

Soms is het toch nodig om ijzertabletten te slikken als aanvulling op ijzerrijke voedingsmiddelen. Dit zal pas blijken na bloedonderzoek. Als je ijzertabletten nodig hebt dan bespreken we dat met jou en krijg je via ons een recept. Na 4 tot 6 weken gebruik van de ijzertabletten zullen we je ijzergehalte opnieuw controleren. Het is belangrijk dat je de tabletten trouw en goed inneemt.

Het nadeel van ijzertabletten is dat je (extra) last kunt krijgen van obstipatie, omdat wij maar 1 tablet per dag voorschrijven valt dit over het algemeen erg mee.

Ten aanzien van de inname van het tabletje gelden de volgende adviezen:

  • Een half uur voor tot 2-3 uur na de maaltijd
  • Bij maagklachten kan het tijdens de maaltijd ingenomen worden, maar dan is de opname van het ijzer wel iets verminderd
  • Vitamine C bevordert de opname van ijzer, dus een glas (vers geperste) jus d’orange i.c.m de inname van het tabletje is een aanrader
  • Koffie, thee, melkproducten en maagzuurremmende middelen remmen de opname van ijzer, dus het tabletje niet met deze producten tezamen innemen