Misselijkheid

Tips & adviezen voor zwangeren m.b.t. misselijkheid

Misselijkheid is een veel voorkomende klacht die vaak begint vanaf 6 weken tot 14 weken zwangerschap. Maar liefst 70-85% van de zwangere vrouwen heeft er last van. In een incidenteel geval duurt de misselijkheid tot 22 weken of zelfs gedurende de hele zwangerschap. In de helft van de gevallen leidt de misselijkheid tot (incidenteel) braken. De misselijkheid hoeft zich niet alleen te beperken tot de ochtend. Wanneer de misselijkheid mild tot matig is en niet leidt tot overmatig braken (4 of meer keer dag) kunnen onderstaande tips en adviezen wellicht helpen:

  • Rust! Neem niet onnodig veel hooi op je vork. Plan je agenda zo leeg mogelijk en rust veel op bed met de gordijnen gesloten
  • ’s Ochtends eerst iets lichts verteerbaars op bed eten (bijv. een cracker met beleg) en dan pas opstaan
  • Verspreid over de gehele dag eten, zodat je maag continue een beetje gevuld blijft
  • Kleine beetjes eten
  • Het eten van vast voedsel en dranken gescheiden houden (tussen poze van 20-30 min)
  • Na de maaltijd niet binnen 1 uur plat gaan liggen
  • Neem koud gaar vlees of vleeswaren als je misselijk wordt van bak- en braadluchtjes. Je kunt ipv vlees ook vis, een gekookt ei of een omelet nemen
  • Bij koken, stomen en roerbakken komen er minder kookluchtjes vrij dan bij bakken en braden
  • Niet teveel vette/gefrituurde producten eten ( vult de maag extra en vertraagd de maaglediging)
  • Door een rietje drinken
  • Gembersiroop, gembertabletten of gemberthee gebruiken (1 mg en minstens een week achter elkaar. Dit is wetenschappelijk bewezen effectief)
  • vit. B 6 slikken ( bijv P5P van Solgar)
  • Melisse thee drinken
  • Nux vomica van A.Vogel (homeopatie)
  • acupressuurbandjes (van Sea Band of via de ANWB shop tegen wagenmisselijkheid)
  • acupunctuur (bij een acupuncturist die ervaring heeft met zwangeren)
  • homeopatie (bij een homeopaat die ervaring heeft met zwangeren)
  • Indien je bekend bent met een 'verkeerde' houding kan dit de klachten verergeren. Een consult bij een manueel therapeut kan dan uitkomst bieden.
  • Ventileer je huis goed, zodat nare (bak) luchtjes niet bijven hangen
  • Als je niet tegen shampoo, deodorant en wasmiddel kan, gebruik dan neutrale middelen. Zarqa en Neutral hebben ongeparfumeerde producten
  • Neem af en toe een kopje bouillon om op krachten te blijven
  • Het inschakelen van een diëtist kan nodig zijn voor het opstellen van een dagmenu om tekorten (voor jou als zwangere) te vermijden of weer op te vullen. Overleg met ons voor een goede doorverwijzing.

Indien de misselijkheid te hevig is en bovenstaande maatregelen niet helpen kun je via de huisarts vaak medicatie tegen de misselijkheid krijgen.
NB Neem bij overmatig braken (meer dan 4 keer per dag) en afvallen ALTIJD contact met ons op!

Wanneer je voeding tijdelijk beperkt en eenzijdig is, hoef je je niet meteen ongerust te maken of je kind wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Bij milde misselijkheid en beperkt braken zijn er zeker geen schadelijke effecten aangetoond. Het is belangrijker dat je iets eet wat je binnen kunt houden. Evt. kun je multivitaminen speciaal voor de zwangere vrouw gebruiken. Denk wel aan de inname van 0,4 mg foliumzuur voor 8 weken zwangerschap en de inname van 10 mg vitamine D.

Voor meer informatie over gezonde voeding tijdens de zwangerschap kun je terecht op www.voedingscentrum.nl

Voor lotgenoten contact kun je terecht op www.steunpunthg.nl