Obstipatie

Tips & adviezen voor zwangeren m.b.t. obstipatie (ofwel moeilijke stoelgang)

Onder invloed van het zwangerschapshormoon gaan je darmen wat ‘trager’ werken. Hierdoor wordt er extra veel vocht aan de ontlasting onttrokken, waardoor de ontlasting dikker wordt. Onderstaande tips kunnen wellicht helpen:

  • Drink voldoende (zeker 2 liter per dag)
  • Eet vezelrijk (groenten, fruit, peulvruchten, volle graanproducten, zoals volkoren- en roggebrood, ontbijtgranen zoals muesli/cruesli, havervlokken, noten en zaden)
  • Blijf in beweging
  • Vermijd het gebruik van laxeermiddelen zoals lactulose en microlax zo lang mogelijk. Overleg met ons wat je zou kunnen gebruiken indien de gangbare tips niet voldoende blijken.
  • Mochten bovenstaande tips onvoldoende helpen dan kan een doorverwijzing naar een diëtist nodig zijn. Overleg met ons indien dit het geval lijkt.

Verder:

  • Neem voldoende tijd voor een bezoek aan het toilet
  • Neem een goede houding aan: Ga rechtop zitten met je voeten plat op de grond en je benen iets uit elkaar. Soms kan het helpen om je bekken steeds iets naar voren en naar achteren te bewegen 
  • Wacht aandrang om naar het toilet te gaan af
  • Probeer niet te persen (dit werkt het ontstaan van aambeien in de hand)