Voeding en Leefstijl

Zwangerschap en voeding

Het is belangrijk tijdens je zwangerschap goed en gezond te eten om te zorgen voor een goede groei van je baby en een fitte moeder. Extra aandacht is er voor: B-vitamines B1, B3, B6, B8 en B11 (foliumzuur), vitamine C, de in vet oplosbare vitamines A, D, E en K en de mineralen ijzer, fosfor, magnesium en calcium.

 Behalve foliumzuur en vitamine D is het tijdens de zwangerschap niet nodig extra vitamines en mineralen te slikken. Door gevarieerd en gezond te eten krijg je voldoende voedingsstoffen binnen. Wil je toch extra vitamines en mineralen gebruiken, dan wordt aangeraden een multi-preparaat speciaal voor zwangere vrouwen te kiezen en hiervan de aanbevolen dosis te gebruiken. Deze levert de goede hoeveelheid foliumzuur en vitamine D en is veilig.

 De onderstaande basisvoeding is gemiddeld per dag nodig tijdens de zwangerschap:

  • Brood/granen: bv. 6 sneetjes brood (205 gram) of andere graanproducten zoals muesli/cruesli en volkorencrackers
  • Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten: 4 stuks of 4 opscheplepels (200 gram)
  • Groente: 5 opscheplepels (250 gram).    
  • Tip: neem wat rauwkost bij de broodmaaltijd zoals tomaat, sla of komkommer
  • Fruit: 2 stuks (200 gram)
  • Zuivel: 400 ml melkproducten en 20 gram (1 plak) kaas
  • Vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers: 100-120 gram (gaar gewicht)
  • Halvarine, margarine, bak- en braadproducten: 40 gram
  • Dranken: 1,5 liter

 

Bij zwangerschap zijn sommige voedselinfecties extra gevaarlijk. Besmetting met schadelijke bacteriën in eten is te voorkomen door:

  • vlees alleen te eten als het goed doorbakken of gestoofd is. Eet geen rosbief, filet Americain, salami, chorizo, tartaar of carpaccio.
  • alle groenten goed te wassen
  • te voorkomen dat rauwe voedingsmiddelen in contact komen met bereide gerechten
  • geen rauwmelkse zachte kaas te eten 
  • geen voorverpakte gerookte vis te eten

Onderstaande tabel geeft een overzicht van deze en andere dingen waar risico's aan kleven bij zwangerschap met een toelichting.

Oppassen met

Waarom?

Alcohol drinken

Kans op nadelige gevolgen voor het kind.

Roken

Roken is schadelijk voor de baby.

Lijnen en veel afvallen

Lijnen geeft kans op tekorten aan voedingsstoffen.

Lever en leverproducten. Eet   geen lever en beleg niet meer dan één boterham per dag met producten die   gemaakt zijn van lever, zoals paté, leverworst of Hausmacher.

Lever bevat zeer veel vitamine A dat schadelijk kan zijn voor de baby.

Rauw vlees en rauwe of gedroogde   vleeswaren

Kans op besmetting met listeria en toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose).

Kattenbak verschonen

Kans op   besmetting met toxoplasma (met als gevolg   toxoplasmose).

Eten van zachte kaassoorten van   ongepasteuriseerde rauwe melk en rauwe melk

Kans op besmetting  met de listeriabacterie die   schadelijk kan zijn voor het kind.

(Gerechten met) eieren die niet   goed gaar/niet hard gekookt zijn

Kans op salmonellabesmetting.

Voorverpakte vis, zoals gerookte   zalm

Kans op listeriabesmetting

Meer dan twee porties vette   vis per week eten

Vis is heel gezond,   zeker ook voor zwangeren! Maar met het oog op dioxines is meer   dan twee porties vette vis per week (300 gram) onverstandig.

Roofvissen eten zoals zwaardvis,   snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Het advies is liever   geen roofvis te eten. Tonijn uit blik bevat veel minder kwik en dioxines dan   verse tonijn. Tot maximaal 2 porties tonijn uit blik per week is daarom   geen probleem.

Roofvissen kunnen relatief   veel kwik en dioxines bevatten, waar ongeboren baby's gevoelig voor   zijn.

Lang bewaren van verse producten   zoals vleeswaren en rauwkostsalades

Idem: listeriabesmetting

Geneeskrachtige kruiden en   kruidenpreparaten gebruiken

Sommige kruiden zijn   schadelijk voor het ongeboren kind.

Meer dan twee koppen koffie  drinken per dag

Te veel cafeïne is  niet goed voor het kind.

Veel drop eten

De stof glycyrrhizine in   drop kan de bloeddruk verhogen.

Pimba (kalebaskalk) gebruiken

In pimba kan veel   lood zitten.


Zwangerschap en gewichtsbeheersing

Gewichtsbeheersing tijdens de zwangerschap zorgt ervoor dat je kindje niets tekort komt en jij niet teveel krijgt. Je hoeft echt niet voor twee te eten, je lichaam zorgt er namelijk voor dat bepaalde voedingsstoffen beter worden opgenomen en gaat er efficiënter mee om. Afvallen tijdens je zwangerschap wordt uiteraard afgeraden, het is belangrijk om voldoende voedingsstoffen voor moeder en baby binnen te krijgen. Wel kan het bij zwangere vrouwen met overgewicht goed zijn om het gewicht niet al teveel te laten toenemen. Zo val je in verhouding iets af en kun je een fitte start als moeder maken na de bevalling. Het allerbeste is uiteraard om voor de zwangerschap al wat af te vallen.

 Normaal gesproken heb je niet zozeer extra voeding nodig en is een gezond en gevarieerd voedingspatroon tijdens de zwangerschap voldoende om je baby goed te laten groeien. Het hangt uiteraard wel af van de hoeveelheid beweging die je neemt of kunt nemen. Als je tijdens je zwangerschap aan gewichtsbeheersing wilt doen is het verstandig hiervoor samen met een diëtist te kijken hoe je voldoende voedingsstoffen binnen kunt krijgen zonder onnodig extra kilo’s aan te komen.

 

Zwangerschap en roken

Wanneer een zwangere rookt, besteden we hier in de zwangerschap veel aandacht aan. Er is geen betere aanleiding om te stoppen!

Het levert meteen resultaat op: een beter gezondheid voor moeder en kind.

Natuurlijk beseffen we dat stoppen met roken geen makkelijke opgave is en dat roken een echte verslaving is. Het vraagt daarom een sterke motivatie en doorzettingsvermogen van de zwangere om te stoppen.

Tijdens de eerste controle vullen we een vragenlijst in over het rookgedrag van de zwangere en haar partner. Je ontvangt daarna informatie over de verschillende stopmethodes, zoals Stivoro, accupunctuur. De volgende controles zullen we terugkomen op het rookgedrag, of het volhouden met stoppen.

 

De risico’s van roken op een rijtje:

  • Moeilijk zwanger worden
  • Meer kans op een miskraam
  • Een té laag geboortegewicht van de baby
  • Hoge bloeddruk bij de moeder
  • Een te vroege geboorte
  • Het loskomen van de placenta vóór de geboorte
  • Meer risico’s op aangeboren afwijkingen
  • Minder borstvoedingsproductie
  • Verhoogde kans op wiegendood

 

Naaste de directe gezondheidswinst in de zwangerschap, zijn er meer voordelen aan stoppen met roken:

Kinderen van ouders die niet roken zijn minder vaak ziek, je zal je fitter voelen en beter ademen (nuttig bij de bevalling), je huid wordt mooier, je ruikt en proeft beter en, niet onbelangrijk, je bespaart een hoop geld!